Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

Komentarų nėra

Ar jūsų telefone slapta veikia kenkėjiški kodai? 5 tai atpažinti padėsiantys ženklai - Sprendimai verslui

Greta
  • Paskelbta 2016-01-11

Išmaniųjų telefonų vartotojai pamažu ima suvokti, kaip svarbu apsaugoti savo įrenginius, kad į juos nebūtų įdiegta kenkėjiška programinė įranga. Kadangi išmaniuosiuose telefonuose laikome vis svarbesnę informaciją, rizika ją prarasti tampa vis realesnė. Na, o tokio praradimo pasekmės apskritai būtų neproporcingai didelės.

Vis dėlto dauguma vartotojų vis dar nežino, kokių premonių jie gali imtis, kad atsektų galimus kenkėjiškus veiksmus jų išmaniuosiuose telefonuose. Kai kibernetiniams nusikaltėliams pavyksta įgyvendinti eilę veiksmų ir aukos telefone įdiegti grėsmę, tam tikrais būdais kenkėjiškos įrangos veikimą jie gali paslėpti. Tai gali būti naudojimasis tik Wi-Fi tinklais, kenkėjiškų veiksmų užlaikymas ar veiklos mažinimas tuo metu, kai įrenginiu naudojasi vartotojas. Vis dėlto grėsmė anksčau ar vėliau pradės veikti pilnu pajėgumu ir štai tada iš tam tikrų ženklų galėsite atpažinti, jog jūsų telefonas buvo užpultas.

Kokie tie ženklai?

#1. Pastebite, jog telefono sistema ar programėlės pradeda elgtis keistai

Diagnozuoti, jog į jūsų įrenginį įsidiegė kenkėjiškos programos, gali padėti staigus neįprastas anksčiau normaliai veikusių programėlių elgesys. Jeigu neseniai neatnaujinote sistemos ar tos programėlės, o ši pradeda staiga išsijunginėti ar rodyti pranešimus, jog įvyko klaida, gali būti, jog jai trukdo tuo pačiu metu veikiantis kenkėjiškas kodas.

Tokios grėsmės gali bandyti išnaudoti programėlėje esančius sistemos pažeidžiamumus. Naudodamosi jais kenkėjiškos programos gali siekti prieiti prie programėlėms skirtų leidimų ar pažeisti platformą ir su administratoriaus leidimu vykdyti komandas. Tokie bandymai išnaudoti silpnąsias programėlių vietas neretai baigiasi klaidomis, kurias pastebi ir vartotojai.

Be to, kenkėjiškos programos gali persistengti naudodamos įrenginio resursus. Turint omenyje, jog išmanieji telefonai ir planšetiniai kompiuteriai yra įrenginiai, kuriuos pažįstame iki smulkmenų, tad neįprastas elgesys gali būti greitai pastebimas. Pavyzdžiui – neišsisiunčia žinutės ar kurį laiką negalima paskambinti, baterija išsieikvoja greičiau, nei įprastai ir t.t.

Atpažinti nepageidaujamas programėles gali padėti tikslus žinojimas, kokios gamybinės aplikacijos buvo įdiegtos nuo pat pradžių. Peržvelkite leidimus, kuriuos naudoja programėlės, tam, kad sužinotumėte, ar jūsų vardu negalėtų būti vykdomi apsipirkimai internete.

Turėkite omenyje, jog daugelis kenkėjiškų aplikacijų apsimeta sistemos komponentais, taigi kuri nors jūsų programėlė gali būti visai kas kita, nei atrodo. Jeigu programėlė yra pareikalavusi administratoriaus teisių, per sistemos nustatymus jos ištrinti greičiausiai nebegalėsite. Štai kodėl ypatingai svarbu atidžiai peržiūrėti, kokias teises suteikiate įdiegiamoms ar jau veikiančioms programėlėms.

#2. Jūsų skambučių ar žinučių istorijoje atsiranda nežinomų numerių

Nuolatinis savo skambinimo istorijos tikrinimas gali tapti naudingu įpročiu. Daugelis kenkėjų šeimų atmainų stengiasi skambinti ar siųsti žinutes į tarptautinius numerius. Tokios grėsmės galiausiai tiesiogiai veikia vartotoją, nes jis privalo sumokėti papildomas išlaidas.

2ESET produktai šias kenkėjiškas programas prisikiria Android/TrojanSMS šeimai. Jeigu analizuotume naujus šios šeimos variantus, sukurtus nuo 2015 metų pradžios, pamatytume aiškią augimo tendenciją. Vidutiniškai kiekvieną mėnesį aptinkama apie 50 naujų šios grėsmės atmainų. Deja, kol kas nėra jokių ženklų, kad ši tendencija mažėtų.

#3. Didžiuliai išnaudojamų duomenų kiekiai

Kenkėjiškos programėlės gali naudotis duomenimis tam, kad susisiektų su kontrolės ir komandų serveriais. Pastaruosius valdo kibernetiniai nusikaltėliai. Iš tokių serverių programėlės gauna nurodymus ir atnaujinimus, o pačios jiems siunčia iš įrenginių pavogtus duomenis.

3Jeigu nuolatos tikrinate, kiek duomenų išnaudoja jūsų turimos programėlės, nesunkiai pastebėsite keistus pasikeitimus. Žemiau galite matyti ekrano nuotrauką, kurioje užfiksuotas Android aplikacijos išnaudotų duomenų aprašymas. Taip ir jūs galite tikrinti, kada siunčiamų ir gaunamų duomenų kiekis yra didžiausias ir palyginti su tuo, kiek išnaudojate savo įrenginyje. Jeigu tuo metu, kai nesinaudojate įrenginiu, pastebite didelius išnaudojamų duomenų kiekius, tai – rimtas signalas, jog vyksta kažkas keisto.

#4. Pradedate gauti keistas žinutes

Vienas iš kibernetinių nusikaltėlių itin dažnai naudojamų būdų kontroliuoti užkrėstus įrenginius yra siųsti SMS žinutes. Jose įrašomos komandos, kurias perskaito ir interpretuoja kenkėjiška programa, o tada ji imasi atitinkamų veiksmų. Daugeliu atvejų kenkėjiškos programos ištrina tokias žinutes, kad jos nesukeltų vartotojų įtarimų. Vis dėlto pasitaiko ir tokių, kurios nesivargina pasirūpinti apsaugos priemonėmis, taigi vartotojai gali perskaityti šių žinučių turinį.

4Pavyzdžiui, žemiau galite matyti „pokalbį“, vykstantį tarp užkrėsto imitatoriaus ir kaip kontrolės centro veikiančios mašinos. Šiuo atveju vartotojas gali pastebėti, jog gavo žinutes su žodžiu „ping“.

Taip pat kenkėjiškos programėlės reklamuodamos save gali siųsti žinutes telefonų numeriams iš vartotojo kontaktų sąrašo. Jos siekia paskatinti tokių žinučių gavėjus paspausti ant siunčiamos nuorodos ir taip parsisiųsti kenkėjišką kodą. Jeigu jūsų draugai iš jūsų numerio gauna keistas žinutes, turėtumėte patikrinti, kokios programėlės jūsų telefone įdiegtos.

#5. Pastebite atliktus mokėjimus, kurių pats nevykdėte

Be abejonės, žinučių siuntimas, skambinimas ir papildomas duomenų naudojimas reikš padidėjusias išlaidas, už kurias vartotojas liks atsakingas. Aptikti kenkėjiškus veiksmus gali padėti nuolatinis telefono sąskaitos tikrinimas.

Atkreipkite dėmesį į faktą, jog nemažai programėlių bando patekti į oficialius aplikacijų tinklalapius tam, kad pavogtų jūsų kreditinės kortelės duomenis. Jeigu mobiliojo įrenginio pagalba – ar kurioje kitoje patformoje – reguliariai vykdote mokėjimus, turėtume tikrinti pavedimus ir ieškoti galimų nežinomų transakcijų.

 

Ką daryti, jei jūsų telefonas tapo užkrėstas?

Jeigu dėl kurių nors anksčiau paminėtų priežasčių manote, jog jūsų telefons galimai yra užkrėstas kenkėjiškomis programomis, galite įdiegti patikimą saugumo sprendimą. Jis nuskaitys jūsų įrenginį ir aptiks galimas grėsmes. Taip pat galite susisiekti su oficialiu įrenginio pardavėju, kuris padės jums identifikuoti problemą.

Turintys pakankamai technologinių žinių per valdymo konsolę gali bandyti pašalinti grėsmę patys.

Jeigu įtariate, jog įrenginyje laikyti svarbūs duomenys galėjo būti pavogti, pakeiskite bet kokių įrenginyje naudojamų paslaugų prisijungimo duomenis.

Prevencija – geriau, nei gydymas

Tam, kad išvengtumėte nemalonios patirties ir galėtumėte saugiai mėgautis naujausiomis technologijomis, iš anksto imkitės prevencinių veiksmų:

  • Nuolat atnaujinkite įrenginio operacinę sistemą ir aplikacijas į naujausias versijas
  • Sukurkite jei ne visų, tai bent jau svarbiausių įrenginyje esančių duomenų atsargines kopijas
  • Naudokite tik geriausios reputacijos įmonių saugumo sprendimus bei nuolat juos atnaujinkite
  • Būkite tikri, jog siunčiatės programėles tik iš oficialių tinklalapių. Juose tikimybė užsikrėsti kenkėjais mažesnė – nors ir ne nulinė.
  • Naudokite ekrano užraktą. Prisiminkite, jog pirštu braukiamą šabloną ant ekrano atspėti daug lengviau, nei PIN kodą. Taigi slaptažodis – geriausia išeitis.
  • Užšifruokite įrenginyje esantį turinį
Temos

Rašyti komentarą